Nog even wachten op het nieuwe btw identificatienummer

geplaatst in: Belasting | 0

Omdat in het huidige btw-nummer voor een eenmanszaak je burgerservicenummer (BSN) verwerkt zit, krijgen deze bedrijven eind 2019 een ander btw-nummer. Hiermee komt aan een jarenlange discussie een einde en voldoet het nieuwe btw-nummer aan de privacy-wetgeving. Het risico op privacy-schending en identiteitsfraude wordt hiermee beperkt voor de 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland.

BTW-nummer risico door BSN

Als bedrijf ben je verplicht je btw-nummer te vermelden op al je facturen, maar bijvoorbeeld ook op je website. Maar de overheid raad je ook altijd aan je BSN niet zomaar aan iedereen door te geven. Dit is een tegenstrijdige situatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vindt dit ook en heeft de Belastingdienst opdracht gegeven om met een alternatief te komen. Om de systemen van de belastingdienst hierop aan te passen gaat dit per 1 januari 2020 in.

Nieuw btw identificatienummer

In het laatste kwartaal van 2019 zullen alle 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland een nieuw btw-nummer ontvangen. Dit nieuwe nummer moet vanaf 1 januari 2020 gebruikt worden voor vermelding op je facturen en je website. Dit nieuwe nummer heet het btw-identificatienummer of btw-id. In de systemen bij de Belastingdienst is deze btw-id gekoppeld aan je bestaand btw-nummer (straks je omzetbelastingnummer of ob-nummer). In je correspondentie met de belastingdienst blijf je voorlopig nog van je oude btw-nummer gebruik maken.

Moet je wat doen?

Nee, je hoeft nu nog niets te doen. Voorlopig maak je nog gewoon gebruik van je huidige btw-nummer. De Belastingdienst stuurt voor eind 2019 je nieuwe btw-id naar je toe. Dit nummer ga je dan gebruiken op je briefpapier, facturen, website en alle andere communicatie met de buitenwereld. Vanaf 1 januari 2020 gebruik je dus je nieuwe btw-id. Het ob-nummer (oude btw-nummer) is dan alleen nog nodig voor de communicatie met de Belastingdienst.